Vrachtwagenchauffeur Marco Wassink is de 15.000ste zij-instromer

Vrachtwagenchauffeur Marco Wassink is de 15.000ste zij-instromer

Trots als een pauw staat Marco Wassink naast zijn Mercedes Actros van zijn werkgever Van Veldhuizen Transport. Tot voor kort adviseerde de 54 jaar oude Edenaar wand-vloertegels en sanitair in het hoog segment. Nu bestuurt hij een 16,50 meter lange trekker met oplegger door de straten van de Benelux. Hij is nu wat hij altijd al had willen zijn: vrachtwagenchauffeur.

Chauffeur geworden via het zij-instroomtraject van STL
Marco adviseerde 25 jaar lang wand-vloertegels en sanitair in het hoog segment bij een professional in bouwmaterialen. De laatste 3 jaar deed hij dit met minder plezier. Hij wilde iets anders, maar wist niet goed wat.

Adviseren van badkamers en tegels, wilde ik niet tot aan mijn pensioen doen. Ik wilde écht iets anders. Ik nam daardoor een loopbaancoach in de armen, en kwam erachter dat vrachtwagenchauffeur iets voor mij zou kunnen zijn. Om hier zeker van te zijn, ben ik me gaan verdiepen in de markt, want ik wist er niet veel van. Via Google kwam ik op de site van STL terecht, en belde met hen om informatie in te winnen. Ik kwam hier in contact met adviseur Remi Flamand. Remi begreep precies wat ik nodig had, nam me mee in de wereld van Transport en Logistiek, en bracht me in contact met geschikte werkgevers. Hierin was ik meer op zoek naar een familiebedrijf, dan een groot concern. Van Veldhuizen Transport was één van hen. Op de banenmarkt van de STL instapdag in Arnhem heb ik hun stand bezocht, en na nog een persoonlijk gesprek, stak dit bedrijf er met kop en schouders bovenuit.  Het was voor mij daarom duidelijk dat Van Veldhuizen mijn nieuwe werkgever in de logistiek zou worden” vertelt Marco.

Rijbewijs halen naast mijn werk
Voor Marco begon toen het studeren. Bij rijschool Jaap Speelziek ging hij theorie- en praktijklessen volgen. Het halen van het groot rijbewijs wordt vergoed door STL en kostte Marco niks. Wat het wel heeft gekost is inzet en motivatie, want het leren viel hem tegen.

“Dan zit je ineens weer na heel veel jaren in de schoolbanken. En dat valt toch tegen op latere leeftijd. Ik heb de theorie deels klassikaal bij de rijschool gevolgd en ook een groot deel online. Op deze manier kon ik het goed combineren met mijn werk, maar pittig was het wel. Ik bleef werken als adviseur wand-vloertegels en sanitair, en ’s avonds leerde ik voor mijn chauffeursopleiding. Ik heb écht keihard geleerd, want ik wilde alles in één keer halen. Dat is gelukt!” zegt Marco Trots.

Klaar voor het grote werk
Op 11 januari 2023 had Marco zijn C-rijbewijs op zak en ging per 1 maart 2023  aan de slag bij Van Veldhuizen Transport in Veenendaal. Hij begon op de bakwagen, haalde intussen zijn C-E rijbewijs  en groeide door naar een trekker-oplegger combinatie. Hierin werd, en word ik nog steeds goed begeleid door de  mentorchauffeurs, en vooral niet te vergeten de collega chauffeurs.

“Mijn eerste rit vergeet ik nooit meer” Ik moest naar de havens  in Rotterdam. De heenweg werd ik netjes begeleid door een werknemer van het bedrijf waar ik moest zijn. Terug moest ik het zelf uitzoeken, en kwam ik in de wirwar van de uitgangswegen van de haven terecht. Ik wist niet meer hoe ik eruit moest komen. Een andere chauffeur zag me worstelen, en heeft me geholpen. Hij hield het verkeer tegen, en wist precies aan te geven hoe ik er weer uit moest komen. Als onervaren chauffeur was die situatie niet prettig. Een tip aan andere nieuwe chauffeurs: Wanneer je er niet meer uitkomt, vraag aan andere ervaren chauffeurs. Ze helpen je graag en het scheelt een hoop ellende achteraf.”

Marco zit helemaal op zijn plek in de vrachtwagen
Dat Marco op zijn plek zit is wel duidelijk. Het geluk straalt van hem af. Op de vraag of hij blij is met zijn keuze komt dan ook geen onverwacht antwoord.

“Mijn ouders vonden het beroep maar niks vroeger.  Daarom heb ik toentertijd voor een andere job gekozen. Dat ik nu toch mijn jongensdroom doe vind ik geweldig. Ik zit bij een leuk familiebedrijf en heb afwisselend werk. Ik kom op mooie plekken en ontmoet meestal leuke mensen. Voor de minder leuke mensen die je tegenkomt, komt mijn ervaring in de commercie weer  goed van pas. Met een leuk praatje van mijn kant lukt het meestal om een negatief gesprek, naar een positief gesprek te krijgen. Dat is belangrijk want je bent als chauffeur het visitekaartje van het bedrijf.

“Als chauffeur, heb je geen 8-17 baan, en werk ik wel meer uren per week. Toch ben ik minder moe dan bij mijn vorige baan, omdat ik nu écht zin heb om naar mijn werk te gaan. De stap om vrachtwagenchauffeur te worden, was het beste wat ik kon doen. Ik ben erg blij met mijn keuze en kan iedereen aanraden ook de stap te nemen.”

 

Tekst en foto: Jarno van den Noort

Ander nieuws

Fiets van de zaak!

Fiets van de zaak!

De fiets van de zaak is terug van weggeweest! Een gezonde manier om naar werk toe te komen, aantrekkelijk gemaakt.

Lees meer
De dag van de chauffeur!

De dag van de chauffeur!

Op 9 december 2021 was het de dag van de chauffeur. Een mooi moment om onze chauffeurs in het zonnetje te zetten!

Lees meer
Nieuwe Opslag Locatie Geopend in Rhenen!

Nieuwe Opslag Locatie Geopend in Rhenen!

Onlangs hebben wij een nieuwe opslaglocatie geopend in Rhenen.

Lees meer